Diskussionsfrågor till Vad vet vi om ungas nyhetskonsumtion?

Frågorna hör ihop med texten Vad vet vi om ungas nyhetskonsumtion?  Läs den innan ni diskuterar med kollegor och med elever. Observera att med ”nyheter” avses här aktuella händelser inom samhälle, ekonomi och politik.

newspapers-444453_640

Diskussionsfrågor för lärargruppen

  • Hur ser era elevers nyhetskonsumtion ut? Stämmer bilden ni får av artikeln med era elevers nyhetsanvändning?
  • På vilka sätt påverkas ungas nyhetskonsumtion av varifrån de hämtar sina nyheter, det vill säga om de gör det från traditionella medier som papperstidningar, radio eller tv, från motsvarande kanaler på nätet eller från vänner i sociala medier?
  • En del medieforskare och debattörer ser positivt på den ökade valfrihet det innebär att inte längre vara hänvisade till enstaka källor t. ex. morgontidningen, medan andra hävdar att den personliga anpassningen av nyhetsflödet gör att vi hamnar i en filterbubbla då vi kan välja bort det som inte passar oss. Till exempel tar många av oss del av nyheter via de länkar som vi får av våra meningsfränder i sociala medier. En ökande andel unga förefaller att välja bort aktuella nyheter om samhälle och politik för exempelvis underhållning. Får det konsekvenser för arbetet i skolan?
  • I undersökningen Ungar och medier 2015 fick de unga respondenterna värdera olika medieformer och rangordna dem efter trovärdighet. Trots att unga är flitiga användare av sociala medier visade både den här undersökningen och en annan undersökning från MSB/Demoskop att unga litar mer på traditionella medier än på sociala medier. Diskutera vad ni tror att det beror på!
  • För att kunna värdera nyheter måste man först nås av dem. Att medvetet välja bort nyheter och nyhetskanaler för att ägna sig åt annat innehåll, till exempel underhållning, brukar kallas att vara “nyhetsundvikare”. Några forskare hävdar att antalet nyhetsundvikare ökar i Sverige, medan andra problematiserar begreppet och menar att rädslan är överdriven. Vilka erfarenheter har ni? Upplever ni att era elever följer med i vad som händer i samhälle och politik? Har ni sett någon förändring över tid?
  • Hur kan lärare kompensera för att elever inte nås av nyheter eller väljer att inte ta del av nyheter? Har ni konkreta exempel från er egen erfarenhet? Hur gick diskussionen i klassrummet? Fick eleverna göra några särskilda uppgifter kopplat till detta? Berätta för varandra!
  • De flesta av era elever använder med all säkerhet sociala medier som Instagram, Kik, Snapchat och så vidare. Är det er erfarenhet att elever som använder sociala medier också är större konsumenter av nyheter eller är det tvärtom?

Diskussionsfrågor för klassrummet

fraga30

Ur Ungar och Medier 2015 (Statens medieråd)

Med tanke på dagens stora nyhets- och informationsflöde är det viktigt att kunna värdera nyheter, ta reda på om de berättar om något som verkligen hänt och om nyheten berättas på ett sakligt sätt. Här är förslag på några källkritiska frågor.

  • Vilka nyhetskällor litar du mest på? (Låt eleverna rangordna olika nyhetskällor från 1 till 5. Det kan vara pappers- eller nättidningar, nyhetsprogram, vänner i sociala medier etc Inspireras av fråga 30 i Ungar och medier 2015 (se bild ovan)
  • Om du litar på en nyhetskälla tror du då på allt som kommer från den källan? Hur bedömer du en enskild nyhets trovärdighet?
  • Minns du något exempel då du tänkte ”Nej, det här kan inte vara sant!” eller ”Nej, det här kan inte vara hela sanningen!” Berätta! Vad var det som gjorde att du inte trodde på det?
  • Idag bevakas olika händelser medan de pågår. Du kan följa händelseförloppet minut för minut på nätet och slipper vänta till nästa nyhetsinslag eller nummer av tidningen. Skulle något bli fel i rapporteringen är det lätt att uppdatera och ändra. Vilka för- och nackdelar finns med detta? Ett diskussionsunderlag kan vara Radio Sweden P6:s inlägg  Direktrapportering kan hota källkritiken
  • Idag kan du välja att bara ta del av inlägg, bilder och filmer som stämmer överens med dina egna värderingar. Som exempel väljer du vem du vill vara vän med eller följa i till exempel instagram, facebook eller snapchat. Vilka fördelar ser du? Finns det några risker i att välja bort det som strider mot din egen övertygelse eller dina egna intressen? Vilka i så fall?
  • Vad är det som gör att du litar på en nyhet som du fått via sociala medier?
    • Du litar på personen som delat nyheten med dig?
    • Du litar på allt som kommer från nyhetens ursprungskälla (nättidningen, bloggen, webbplatsen etc)?
    • Du har fått nyheten från flera håll?
    • Annat?
  • Ställ källkritiska frågor till den nyhetskälla du litar mest på (de här frågorna är mest kopplade till traditionella medier samt tidningarnas nätupplagor)

o  Vem står bakom?
o  Är urvalet av nyheter brett och varierat?
o  Presenteras nyheterna (text, radio, film etc) på ett objektivt sätt eller försöker nyhetskanalen/mediet få dig att tycka något/sympatisera med något?
o  Anges källor till olika påståenden eller används uttryck som ”Rapport erfar”, ”Insatta källor meddelar…” etc
o  Hur används bilder?
o  Hur är inslaget filmat?
o  Redovisas bildkällor?

Ta del av eller undvika nyheter

Efter våldsdåden på en skola i höstas kände många lärare behov av att ta upp den omskakande nyheten med sina elever. En lärare berättade att det var flera elever som inte kände till händelsen trots att den blivit så uppmärksammad både i traditionella medier och på internet. I den fortsatta klassrumsdiskussionen använde läraren några av följande frågor:

Elevgrupp som tagit del av nyheten

  • När fick du reda på det?
  • Hur fick du reda på det?
  • Vad gjorde du då? Letade du vidare efter mer information? I så fall var?
  • Vad tänkte du när du först hörde det?
  • Vad tänker du nu?

Elevgrupp som inte tagit del av nyheten

  • Vad tror du det beror på att du inte visste om det?
  • Är det något i nyheternas utformning eller innehåll som gör att du tappar intresset?
  • Tror du att det har betydelse för ditt liv att ta del av nyheter om politik, ekonomi och andra aktuella samhällsfrågor? Varför? Varför inte?

 

 


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *