Guldkorn från radio och tv – lärare tipsar

tomte2_mindre
Idag har vi tillgång till ett så rikt utbud av medier att det är lätt att glömma bort att även radio och tv fungerar bra som kunskapskällor. De är enkla och tacksamma att föra in i undervisningen och det är lätt att hitta spännande inslag om allt – historia, naturvetenskap, religion, svenska, samhällskunskap osv. Dessutom kan många elever bli hjälpta av att få lyssna eller titta på ett program som variation till stora textmängder. Kolla källans skribenter Ulf och Filippa presenterar här några egna favoriter ur radio- och tv-utbudet och resonerar kring hur programmen kan användas i undervisningen.

Medierna – källkritik rakt in i klassrummet

Programmet Medierna är en fantastisk resurs för den lärare som då och då vill föra in aktuella samhällshändelser i klassrummet ur ett källkritiskt perspektiv. I P1-programmet granskas våra medier kritiskt och man går på djupet med nyheter som kanske inte var så sanna som vi trodde, som den om bandypappan som tvingade sin son att gå hem efter träningen eftersom han spelade så dåligt.

Hur gick det egentligen till när denna osannolika historia blev en sanning? Varför upprepades den så urskillningslöst i flera dagstidningar utan att någon av journalisterna kollade källan? Varför spreds ”nyheten” så ivrigt i sociala medier? Hur kan vi mediekonsumenter göra för att förhålla oss källkritiska till de nyheter som presenteras för oss? Det är frågor som återkommer i många av programinslagen och som man som lärare med fördel kan haka tag i och diskutera vidare med sina elever.

Då inslagen är drygt en halvtimme långa är de perfekta för ett lektionspass. Lyssna gärna på ett inslag i helklass och diskutera det därefter i smågrupper följt av en sammanfattande klassdiskussion. Hittar man ett inslag som rör elevernas egna intressen och områden blir diskussion garanterat livlig!

Ring P1 – ett bra alternativ till insändaren

Som svensk- eller samhällskunskapslärare brukar man ofta leta efter insändare, debattartiklar eller blogginlägg som kan fungera som goda exempel på argumenterande texter, inför att eleverna själva ska skriva debatterande eller argumenterande texter. Ett alternativ är att låta dem lyssna på ett inslag ur programmet Ring P1 som av redaktionen beskrivs som ”lyssnarnas eget debattprogram”. Där får lyssnare ringa in och säga sin mening om allt mellan himmel och jord, alltså som en sorts insändare fast i talad form.

När denna text skrivs har personer ringt in för att säga sin mening om vad som krävs för att vara svensk. En av de som ringde in var ”Ida, 14 år” som tyckte att det inte finns något som är typiskt svenskt: ”bor man i Sverige är man svensk”. Ett annat inslag så här i juletider är den högaktuella frågan om skolklasser ska samlas i kyrkan eller inte. I ett tredje inslag tyckte lyssnaren Margareta att alla män ska sänka sina löner till kvinnornas nivå för att skapa jämställdhet mellan könen. Är det en bra lösning? Vilka argument har Margareta? Vad tycker eleverna?

Du som lärare kan hitta mängder av roliga, intressanta och viktiga debattämnen som avhandlas och som skapar intresse bland ungdomar mellan 14 och 19 år. De elever som vill kan såklart även skriva egna insändarmanus på en minut och ringa in till Ring P1:s radiosluss och spela in sin insändare. Tänk vad roligt om den sänds…

Det kan också vara intressant att diskutera vad eleverna tycker om den här programformen. När den här artikeln skrivs i december 2012 diskuteras också själva programupplägget och redaktionens arbetsmetoder. Diskussionen kan följas på programmets webbplats.

Tendens – lyssna på andra människors liv och idéer

”Malin, Anna och Annika är 15 år gamla och kommer från familjer som aldrig haft problem med pengar. De snattar för att det är kul, för att få saker de vill ha – och för kickarna. De ser det inte som ett brott – och känner ingen skuld när de åker fast.” ”Vi är ute efter kickarna” är ett inslag ur programmet Tendens, ett radioprogram med mängder av intressanta och viktiga ämnen som jag verkligen rekommenderar svensk- och SO-läraren att använda sig av i undervisningen. När jag jobbade med Tendens i mitt klassrum valde jag ett spännande inslag som jag visste att många av mina elever skulle vara intresserade av. Det kunde exempelvis handla om abort, brott, kärlek, sex eller arbetslöshet.

Vi lyssnade först på inslaget tillsammans och så diskuterade vi det till innehåll men även till form. Vilka åsikter uttrycks? Vad tycker ni om det? Vilka ljudeffekter finns och hur påverkar dessa vår upplevelse? Sedan lät jag mina elever arbeta gruppvis och då välja ytterligare inslag ur Tendens öppna arkiv. Någon grupp valde ett inslag om hur det är att leva utan en pappa, en valde en berättelse om självskadebeteende, en tredje valde ett inslag om livet efter diktaturen. Eleverna fick sedan göra presentationer av programinslagen för varandra. De skulle också välja ett citat ur varje inslag som de lade in i sin presentation och spelade upp för klassen. Projektet blev oerhört lyckat med många ivriga diskussioner i klassen. Flera av eleverna berättade att de självmant valt att lyssna på flera av inslagen som kamraterna berättade om. Programinslagen är ca 30 minuter långa.

Människor och tro

Radioprogrammet Människor och tro beskrivs som ett ”aktualitetsprogram med livsåskådningsperspektiv”. Programmet, som sänds i P1 på fredagar och lördagar, berättar om olika religioner och hur de påverkar vår vardag och genomsyrar samhället. För lärare i religionskunskap eller samhällskunskap är detta en fantastisk resurs. Varje vecka fördjupar man aktuella händelser med religiös anknytning, så för dig som lärare finns alltid något att anknyta till för att göra undervisningen relevant. Om du investerar en halvtimme i veckan för att lyssna på programmet, till exempel på väg till eller från jobbet eller när du sköter hushållssysslor, får du både en återkommande fortbildning och du får också tips på aktuella ämnen att ta upp med dina elever.

Genom programmets arkiv på webben kan du och dina elever lyssna på inslag från de program som sänts de senaste 18 månaderna. Vissa ämnen återkommer med jämna mellanrum, som exempelvis frågan om skolavslutningar i kyrkan. Det kan vara intressant att jämföra debatterna från några olika år. Etiska frågor är ständigt aktuella, och i programarkivet kan du hitta inslag som bland annat tar upp olika religioners syn på konstgjord befruktning eller etiska perspektiv på rättvis handel, miljöfrågor och mycket annat. Årets sista avsnitt i programserien handlar om Mayakalenderns spådom om att jorden ska gå under den 21 december, samma dag som programmet sänds och samma dag som denna artikel publiceras.

SVT Forum

Vill du fördjupa din undervisning med hjälp av aktuella debatter och föredrag? I så fall är Kunskapskanalens återkommande program SVT Forum en guldgruva för dig! Du når SVT Forum via SVT Play, och till skillnad från många andra program på SVT Play ligger Forum-programmen ute åtminstone tre-fyra månader. Det finns över 200 kortare eller längre inslag av olika karaktär, exempelvis reportage, pressträffar, panelsamtal, debatter och föredrag. Ämnena är aktuella och anknyter till skolämnen som samhällskunskap, geografi, ekonomi, historia, religionskunskap, naturkunskap, miljökunskap med flera.

Om du till exempel diskuterar nationalekonomi eller EU med dina elever kan du fördjupa diskussionen med några minuters inslag från SVT Forum. Likaså om du diskuterar inrikes- eller utrikespolitik, miljöfrågor, näringslivsfrågor, monarkins framtid, religionens roll i samhället eller olika etiska frågor – på SVT Forum hittar du enkelt både kortare eller längre inslag som kan ge fler spännande infallsvinklar till samtalen i klassrummet.

SVT Öppet arkiv

Många lärare använder regelbundet SVT:s programutbud i undervisningen. De flesta program som sänds på SVT ligger oftast ute på SVT Play under en begränsad tid, från sju dagar ända upp till några månader. Det finns alltid något intressant och aktuellt att se tillsammans med eleverna. Men efterhand försvinner programmen och det kan därför vara svårt med en långsiktig planering eller att visa ett speciellt program eller klipp år efter år. En lösning på detta problem är att använda SVT:s Plays avdelning Öppet arkiv, där man har samlat ett stort urval med hela program eller korta klipp som spänner över flera decennier – från 1950-talet och framåt.

Här finns flera riktiga guldkorn! Det är mycket spännande att kunna visa autentiska nyhetsinslag från olika historiska händelser. Exempelvis finns ett tiotal klipp från Berlinmurens fall 1990. Ett särskilt intressant inslag från denna händelse handlar om problemet med tusentals arbetslösa murhundar och hur man resonerade för att hjälpa dessa stackars krabater när de inte längre hade någon uppgift att fylla. Det finns också intressanta klipp från EU-omröstningen 1994, ambassad-dramat 1975 och almstriden 1971. Man kan också följa firandet och utvecklingen av Svenska flaggans dag från 1916 och framåt, när nationaldagen infördes 1983 och vidare fram till firandet i vår egen tid. Du kan också använda det öppna arkivet för att studera mediehistoria. Eleverna tycker att det är mycket spännande att få se hur TV fungerade för 40-50 år sedan. Man inser lätt hur mycket som har förändrats och utvecklats, både vad gäller tekniken bakom kameralinsen och hur människor uppträder framför kameran.

UR Play

UR Play beskrivs som ”Utbildningsradions egen mediespelare”. På denna sajt kan du när som helst titta och lyssna på många av UR:s program. De flesta program finns tillgängliga upp till sex månader och ibland även längre än så. Vissa av UR:s program går dock bara att se via lösenordsskyddade nätverk, dvs. det krävs att skolan eller kommunen har avtal med den lokala mediecentralen för att få tillgång till dem.

Det finns olika sätt att hitta program. Ett sätt är att bläddra bland programmen i listan från A till Ö. Ett annat sätt är att använda sökrutan och söka efter ett speciellt program eller använda ett sökord eller sökfras.  Du kan också klicka på ”Ämnesord” i menyn, och sedan klicka på ett valfritt ord i ämnesmolnet som visas där. Ordens storlek är anpassade efter hur många UR-program som är taggade (märkta) med detta ämnesord.

Om du till exempel ska samtala om kärlek och relationer med eleverna kan du trycka på ordet Kärlek. Då dyker det upp ett antal länkar till hela radio- och tv-program med detta tema, men också kortare inslag från olika program. Du kan till exempel inleda lektionen med ett treminutersklipp där en kille berättar om hur det är att vara olyckligt kär. Låt eleverna diskutera fritt utifrån detta klipp. Efter diskussionen kan du sedan gå på djupet och visa utdrag ur ett timslångt panelsamtal som bland annat tar upp vad som händer i hjärnan när vi blir kära, vad trohet kan betyda i en relation och hur polyamorösa relationer fungerar i praktiken. Det här är bara ett bland många exempel. Klicka dig fram bland ämnesorden och låt dig inspireras!

Hålla sig uppdaterad

För att hålla sig uppdaterad kan man som lärare gå in och ”gilla” intressanta program på Facebook eller ta för vana att emellanåt gå in på webben och leta efter inslag som passar ens egen undervisning. Man kan naturligtvis också låta eleverna själva leta runt i radio- och tv-kanalernas programlistor (ofta sorterade A–Ö) och välja program och inslag de vill lyssna på, och sedan låta dem presentera inför klassen. Programmen kan man lyssna på direkt eller ladda ned som mp3. Vissa finns av upphovsrättsliga skäl endast kvar i 30 dagar medan andra ligger i öppna arkiv – här får man själv kontrollera vad som gäller för just det inslag man vill använda.

Fler förslag till diskussionsfrågor och elevaktiviteter

– Diskutera public service-medier i förhållande till reklamfinansierade medier. Vilken är skillnaden? Finns för- och nackdelar med de olika formerna att finansiera radio- och tv? Vad tycker eleverna? Vad tittar eleverna själv på för program? Lyssnar de på radio – vilken kanal i så fall?

– Många lärare låter sina elever göra egna radioprogram och då kan ett gemensamt lyssnande bli en inspirerande startpunkt. Eleverna kan bli sommarpratare, göra lokala reportage eller skapa radioinslag som ”Bokcirkeln” runt en bok eller novell som klassen läst.

Byt idéer, inspirera varandra och se vilka möjligheter som finns att använda radio och tv i undervisningen

Lycka till!

Filippa Mannerheim och Ulf Jämterud, skribenter för Kolla Källan och lärare i svenska/historia och religion/historia.

God Jul och Gott Nytt År önskar Kolla källan

God Jul och Gott Nytt År önskar Kolla källan


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *