Säker på nätet i skolan? – diskussionfrågor

Skall ni diskutera internetsäkerhet i skolan? I lärarlaget, under en studiedag, på ett föräldramöte eller under PIM-utbildningen? Här är ett verklighetsbaserat case med förslag på övningar och diskussionsfrågor. Som faktaunderlag till diskussionerna kan du använda Kolla källans webbplats, Kolla källans checklista för rektorer och all värdefull information som finns hos Statens medieråd och på Mediebarn.se. Inlägget byggs på med fler cases efter hand.

diskussion_saker
Ordbild genererad från Wordle.net

”Googla” säkert
Sara sitter på en sökmotor på internet och söker information om Britney Spears.
Hon skriver Britney Spears + pictures i sökfältet, och hamnar sedan på en hemsida med pornografiskt innehåll.
Diskussionsfråga:

  • Hur skulle du som PIM-examinator råda Saras lärare att gå till väga när hon/han vill hjälpa Sara genomföra en sökning som ger säkrare träffar?

Porr på ”skolans datorer”
Åsa är geografilärare på en grundskola. Sara som går i Åsas sjua är duktig på att dansa folkdanser från olika länder. På fredag skall hon visa upp några danser för klassen till ackompanjemang av musik från en cd-skiva som hon har tagit med sig hemifrån. Lärare Åsa spelar upp skivan från skolans dator (eftersom de inte har någon separat cd-spelare) och Sara dansar inför klassen. Allt är frid och fröjd tills Sara dansat färdigt.

I och med att datorn användes för uppspelningen var det MediaPlayern som kördes och den tog automatiskt nästa mediafil vilket i det här fallet var en film, och inte vilken film som helst heller – en film som visade pornografiska scener! Åsa kastade sig fram och stoppade det hela så det kan inte ha varit mer än några sekunder som visades. Datorn stod längst ner i salen så det var bara några som satt där bak som uppfattade vad som visades.

Hade skolan på något sätt direkt informerat hemmen om vad som inträffat hade kanske inte stormen dragit igång, men det dröjde någon dag innan det skickades ut information och då hade föräldrar redan hunnit diskutera upprört och rektorn fick indignerade mail och telefonsamtal med krav på filtrering av skolans datorer.  Föräldrarna tog för givet att det var en film från internet som hade spelats upp, men den pornografiska snutten låg på flickans cd-skiva (som flickan hade fått med sig hem igen och förstört direkt efter incidenten). Skolans it-tekniker hade direkt efter incidenten blåst ur datorn för den händelse att cd-skivan smittat datorn med virus. Vilket i sin tur ledde till att föräldrarna tyckte att skolan förstört bevis…
Diskussionsfrågor:

  • Hur tror du att er skola skulle hantera ett dilemma som det här?
  • Skulle ni filtrera internet? Om inte, vilka argument skulle ni använda?
  • Vad säger du till föräldrar som anser att till och med Google är farligt?
  • Går det att övertyga föräldrar om att internet inte haft någon roll i det som utspelat sig?
  • Har du varit med om något liknande på er skola?
  • Hur tror du att den här historien slutade? Diskutera olika slut och lösningar på dilemmat.

”It-expertens” föräldrakväll
Lokaltidningen har publicerat en serie artiklar om unga och internetberoende. Oroliga föräldrar ringer till skolan. Rektor ber dig, som efter att ha uppnått PIM-nivå 4 betraktas som skolans it-expert, att hålla ett litet föredrag på nästa föräldramöte. Rektorn själv tänkte berätta lite om skolans hållning i it-frågor, men vill att du ger föräldrarna lite fakta och statistik kring ungdomar, internet och sociala medier.
Diskussionfrågor:

  • Hur ser du/ni på ansvarsfördelningen hem/skola när det gäller barn och ungas säkerhet på nätet?
  • Vad skulle du ta upp på ett sådant föredrag för föräldrar? Var skulle du lägga tyngdpunkten?
  • Finns det något du definitivt inte skulle ta upp i ett sådant sammanhang?
  • Var skulle du söka information?
  • Finns något och i så fall vad på Kolla källan som du kan använda?
  • Kan du tipsa skolans rektor om något speciellt på Kolla källan?

Kommentarer (2)

  1. Elisabeth Sundstrlm,

    Föräldrar till företrädesvis tonårspojkar, brukar uttrycka oro för att deras barn tillbringar oerhört mycket tid på on-linespel som t ex Word of Warcraft. Jag skulle nog dels tala om spelet som en social mötesplats eftersom det ofta är kamrater som spelar tillsammans. Det finns inte så många trygga mötesplatser IRL för ungdomar, såvida de inte sportar eller har en ekonomi som tillåter dem att hänga på caféer.

    On-linespel som WoW tränar också ens förmåga till logiskt och strategiskt tänkande. En riktigt god spelare har också utvecklat ledaregenskaper där han/hon snabbt kan informera en grupp om vilken strategi som skall användas vid en raid och vilka uppgifter de olika spelarna ska ha. För att få gruppmedlemmarna att samarbeta på ett bra sätt krävs också en viss social smidighet. För den som är intresserad av programmering blir det också en sport att skapa s k makron (programmeringssekvenser) som underlättar och förfinar spelandet.

    Sedan skulle jag också informera föräldrarna om att alla stora spelproducenter, som t ex Blizzard som står bakom WoW, har s k Parental Control-funktion (PC). Det finns telefonnummer på bolagens hemsida dit föräldrar kan ringa gratis för att få hjälp om man inte vet hur PC fungerar. På PC-sidan kan man sedan ställa in speltider för barnet: https://eu.battle.net/account/parental-controls/index.html.

    Svara
  2. Anette Holmqvist,

    Tack för din kommentar Elisabeth och för bra tips! /Anette

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *