Kunskaper i Creative Commons hjälper eleverna

I skolan gör elever ofta presentationer, såsom PowerPoints, radioprogram, filmer eller podcasts av olika slag. I dessa presentationer vill elever ofta använda andras verk, såsom bilder, musik, filmer eller filmklipp. De vill gärna kunna använda bilder från nätet, men för att kunna göra det måste de enligt upphovsrätten ha upphovsmannens tillstånd.

Man måste fråga om lov

Att alltid be om upphovsmannen om lov kan ställa till problem. Det går inte alltid att komma i kontakt med honom eller henne som har skapat verket, och då återstår att inte använda materialet, eller för eleverna att skapa materialet själv, vilket det inte alltid finns tid till.

Creative Commons by Giuli-O CC (by)

Creative Commons av Giuli-O CC (by)

För att underlätta för mina elever och för deras möjligheter att använda upphovsskyddat material från nätet, utan att bryta mot upphovsrätten, har jag aktivt arbetat med att lära mina elever använda material som är licensierat under Creative Commons (CC).

Vad är Creative Commons?

Creative Commons är ett licenssystem, som innebär att den som har upphovsrätten till ett verk, låter andra använda verket under vissa villkor. Det finns sex olika licenser, som alla tydligt och konkret beskrivs i Länkskafferiets guide om Creative Commons.

Hur har arbetet gått till?

Arbetet med att ge mina elever kunskaper om Creative Commons licenserna har skett stegvis…

  • Jag började med att förklara kort vad upphovsrätten innebär, varför den finns och hur den påverkar oss.
  • Sedan berättade jag för mina elever om licenssystemet Creative Commons, som bygger på fyra symboler som jag gick igenom, förklarade och skapade en liten lathund till.Sedan har vi med hjälp av Länkskafferiets guide lärt oss hur dessa CC-symboler kan kombineras till sex olika licenser.

Vi har undersökt olika arkiv

  • Jag visade sedan olika bild- och ljudarkiv där vi kan hitta verk som är licensierade under Creative Commons. Det finns många webbsidor med ”CC-material”, men jag valde att fokusera på flickr (en bildsida), Wikimedia Commons (bilder) och Jamendo (ett ljudarkiv). I arbetet med dessa sidor har jag visat eleverna hur de ska söka, samt hur de ska ange källan för att det ska vara korrekt.

Till vår hjälp har vi också haft Länkskafferiet lärarguide om Creative Commons.

Elever har svårigheter med att hitta

Mina elever har haft det svårt att:

  • lära sig hitta i arkiven, ett arbete som enklast sker i ett nära samarbete med bibliotekarien och skolbiblioteket,
  • lära sig hur de ska göra källhänvisningar på ett korrekt sätt,

för om man inte gör källhänvisningar korrekt så begår man fortfarande upphovsrättsligt intrång, enligt licenssystemet (CC). Mathias Klang, projektledare för Creative Commons i Sverige, har med sitt inlägg Erkännande i Creative Commons hjälpt oss i skolan genom att tydligt och pedagogiskt förklara hur man ska ange källan i enlighet med licenssystemet.

Upphovsmannen skall omnämnas i skälig omfattning. Enkelt: namn eller pseudonym skall uppges.

Namnet på verket. Behöver ingen förklaring? Om verket saknar namn faller naturligtvis kravet.

Länk till verket. Om det är praktiskt möjligt bör man länka till verket.

Bearbetade Verk. För bearbetade verk bör man berätta hur det ursprungliga verket har bearbetats.

Bevara hänvisningar till upphovsrätt. Om en upphovsman använder (c) Andersson måste man behålla denna text.

Några praktiska exempel:

253198387_2d32dda633_b

Bild: The Four Courts av fotografen Darragh Sherwin licens Creative Commons BY NC SA)

eller i kortare variant:

The Four Courts av Darragh Sherwin (CC BY NC SA)

Elever kan hitta och använda andras verk

Med hjälp av kunskaper om licenserna inom Creative Commons, och kunskaper i att hitta till och i bild- och ljudarkiv på internet blir det enklare för mina elever att hitta bra, roliga, fina och professionella verk till sina skolarbeten utan att först behöva fråga om tillstånd av den som har upphovsrätten.


Kommentarer (4)

  1. Alma Taawo,

    Riktigt roligt att läsa om att du arbetar så aktivt med eleverna vad häller området upphovsrätt! Roligt höra att ni haft nytta av Länkskafferiets guide om Creative Commons också! Intressant att läsa om att eleverna haft svårt att hitta i arkiven och att skolbiblioteket varit till hjälp där. Lycka till framöver, ska bli spännande att följa utvecklingen!

    Svara
  2. Malin,

    Hej!
    Tusen tack för all bra fakta och information om denna djungel som upphovsrätt och CC ibland känns som. Jag heter Malin Frykman och arbetar som lärare i vackra Stenungsund. Just nu håller jag och mina sjuor på med en liten kurs som vi kallar digitalt lärande. Vi håller på och bygger upp en wiki kring matnyttig information och samlar samt skapar sånt som är bra för oss alla att veta när det gäller detta. jag undrar om jag får ”låna” din lathund om cc och lägga upp den som pdf på vår wiki. jag kommer givetvis att hänvisa till dig isåfall.
    /MVH Malin Frykman

    Svara
    1. Kristina Alexanderson,

      Naturligtvis får du använda min lathund, bädda gärna in den som ligger på Slideshare, jag lägger upp en länk åt dig 🙂 Lathund för creative commons

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *