Min handledarblogg, en metod för att elever ska lära av varandra

Vi som handleder elever i olika arbeten vet ju att de frågor och funderingar som eleverna stöter på är många gånger är likartade.

k-blogg2

Elevers frågor och funderingar

De uppstår alltid frågor kring:

  • hur de ska refererar till källor
  • hur de ska förhålla sig kritiskt till materialet m.m,

Samtidigt stöter elever också på likartade funderingar kring:

  • Hur börjar jag?
  • Vad ska jag skriva i loggboken?
  • Vad bedöms? etc.

Alltså frågorna, och funderingarna är likartade, men inte alltid lösningarna. Tidigare har jag upplevt det som svårt ge eleverna möjlighet att följa varandras process, eller lära sig av varandras insikter, vilket är synd.

Loggböcker och en handledarblogg

I år har jag valt att låta alla mina elever skriva sina loggböcker på nätet, som bloggar istället för i traditionella  skrivböcker. Samtidigt bloggar jag som handledare, och samlar alla mina projektelevers funderingar och frågor i egna inlägg, som de kontinuerligt följer genom sina bloggar (genom rss-flöden). Jag följer deras bloggar genom rss-flöden också. Visst gör jag korta kommentarer i deras indviduella bloggar, också men relativt lite, eftersom jag tycker att det är viktigare att alla får ta del av varandras problem, lösningar och idéer.

Min blogg en spindel i vårt projektnätverk

Min blogg fungerar som spindeln i vårt projektnätverk, och den ger eleverna i min projektgrupp möjligheten att lära av varandra, inse att de är inte ensamma om att undra över hur fotnoter ska se ut, hur man skriver en projektplan. De är inte heller ensamma om att ha svårt att komma till skott, men de finns lösningar som andra elever hittat och som jag kan visa på genom min blogg. Jag kan också ge dem instruktioner för hur en rapport ska se ut, hur man skriver fotnoter, eller strukturerar upp en webbplats.

Självklart ersätter inte min blogg de vanliga handledarmötena, som jag har med mina elever, utan den fungerar som ett komplement. Min blogg gör att jag alltid kan vara uppdaterad på varje projekt då vi ses för handledning på skolan.


Kommentarer (5)

  1. Hur får en bloggande lärare respons?,

    […] som jag är grymt stolt över. Grymt stolt. Speciellt när jag fick blogga om den på Kolla källans idélåda. Fick möjlighet att berätta hur jag tänker och vilken plan jag har och varför jag valt att […]

    Svara
  2. Bloggosfär för skolan i Sollentuna — Blog — Omvärldsbevakning,

    […] Min handledarblogg, en metod för att elever ska lära av varandra 19 Oktober, 2009 Vi som handleder projektarbetet PA 1201, vet ju att de frågor och funderingar som eleverna stöter på är många gånger är likartade. Elevers frågor och funderingar De uppstår alltid frågor kring: hur de ska refererar till källor hur de ska förhålla sig kritiskt till materialet m.m, Samtidigt stöter elever också på likartade funderingar krin […] […]

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *